jueves, octubre 06, 2005

Star Wreck

Després de uns quants dies en els que no m'he trobat gaire "disponible" a causa d'un refredat (els que em van veure el dilluns a la nit ja s'ho podien imaginar), em torno a veure amb ganes d'escriure una mica. No sé si algú m'haurà trobat a faltar però la veritat és que el comptador de visites que vaig iniciar fa tot just una setmana marca més de 100 visites, caray!

Fa ja bastant temps que costa trobar pel·lícules decents (o amb una mica d'interés i originalitat) en el cinema més recent. Tot s'ha convertit en una festa d'efectes especials i guions preparats per al lluiment de l'estrella rutilant. Això em fa pensar que en definitiva, la indústria del cinema (i moltes altres industries) ha agafat un camí rutinari en que es sacrifica la part artística del producte per la part comercial. Podríem dir que el cinema està deixant de ser el seté art, per convertir-se més aviat en un mercat. Però avui he trobat un raig d'esperança (relatiu). Resulta que un grup d'aficionats finlandesos a la ciencia ficció i al cinema han produït la seva pròpia pel·lícula, "Star Wreck". Jo encara no la he vist, però em sembla que es una paròdia de "Star Treck" (una "frikada" com qualsevol altra i segurament no serà cap meravella). La novetat resideix en que enlloc de comerciarlitzar-la han decidit distribuir-la lliurement a través de la seva
pàgina web (posiblement aquest enllaç no funcioni gaire bé, està saturat), amb descarregues gratuites. La van penjar el dia 1 d'Octubre i en uns pocs dies ja s'han fet més de 450.000 descàrregues i el número continua augmentant!

L' èxit de "Star Wreck" arriba precisament en un moment en que la industria de Hollywood es troba en plena lluita contra les oportunitats que ofereix Internet. Els estudis de cinema tenen por de la pirateria que ha destrossat als seus companys de la industria musical, però també esperen fer servir Internet per a retallar el cost de distribució i poder obrir nous mercats.

Potser el cas de "Star Wreck" només es queda en una anécdota, però potser signifiqui el principi que obligui a replantejar l'actual món del cine i serveixi d'impuls a les produccions independents i als joves creadors. Les possibilitats de la xarxa en aquest sentit són innegables. De fet, tot plegat té una certa semblança amb el fenómen blog, en el que moltes persones ens dediquem a escriure lliurement "pel gust d'escriure" i que sense Internet no tíndriem la oportunitat de publicar els nostres pensaments. A través d' Internet podem arribar a molta gent. I els nostres lectors potencials són més que els de qualsevol diari. Potser el terme "reblogució" pot fer referència questions que van més allà dels propis blogs i englobar també qualsevol forma lliure de creació a través d'Internet. En qualsevol cas, el que em sembla més evident és que la penetració d'Internet en la societat creix constantment i s'exemplifica en casos com "Star Wreck", que contribuixen a crear una "Cultura de la Informació" necessària per poder assolir una correcta i global "Societat de la Informació".

2 Comments:

Blogger Eu said...

Javi,

Sí que t'hem trobat a faltar!

Saps que estic molt d'acord amb tu sobre el tema d'Internet. Crec que hem de potenciar el debat sobre l'ús d'Internet com a font d'expressió i d'informació democràtica i com a dret de la ciutadania (no com a privilegi).

Em sembla que haurem de pensar en organitzar alguna xerrada en aquest sentit a JSC. Espero les teves aportacions!

10:28 a. m., octubre 07, 2005  
Anonymous Anónimo said...

JSC sou els que li vau dir nazi al senyor Mas no? Mare meva quin sectarisme.

4:18 p. m., octubre 07, 2005  

Publicar un comentario

<< Home